بلاگ

انواع میز بیلیارد

انواع میز بیلیارد
Rate this post

بازی بیلیارد بر روی میزی انجام می شود که سطحی صاف و پارچه ای دارد پوشانده شده و توسط نوارهایی از مواد الاستیک احاطه شده است. انواع میز بیلیارد بسته به نوع بازی متفاوت است.

به عبارتی دیگر، بر اساس بیلیارد فرانسوی، آمریکایی، انگلیسی انواع میز بیلیارد همچون با کیف پول، قابل تبدیل، ثابت، تاشو یا دارای چند بازی طراحی و تولید شده است.

سطح میز بیلیارد

یکی از مواردی که در انواع میز بیلیارد ثابت بوده، سطح کاملاً صاف و یکنواخت آن است. به طور سنتی سطح میز بیلیارد از تخته سنگ ساخته شده است. البته امروزه می توان میزهایی از گرانیت، چوب، پلاستیک و سایر مواد نیز پیدا کرد.

سطح میز بیلیارد را پارچه ای ضخیم پوشانده است؛ این پارچه باید کاملاً صاف و بدون چین خوردگی یا مانع در مسیر توپ باشد. رنگ پارچه میز بیلیارد نیز به طور سنتی سبز است، هرچند که اگرچه برخی از تولید کنندگان رنگ آن را بر حسب سفارش تغییر می دهند.

سطح میز بیلیارد

انواع میز بیلیارد؛ میز های ثابت و تاشو

یکی از شناخته شده ترین نوع میزهای بیلیارد، میزهای ثابت و تاشو هستند. طراحی میزهای ثابت به نحوی صورت گرفته که امکان تاشدن ندارند.

در مقابل اما میزهای تاشو به راحتی جمع شوند. به طور معمول پایه های این میزها تاشو است و البته سطح یک تکه میز به حالت عمودی باقی می ماند. برخی دیگر از میزهای تاشوی بیلیارد نیز قابلیت حمل و نقل آسان دارند که به آن ها میزهای قابل حمل می گویند.

میز بیلیارد اتوماتیک

از جمله دیگر مورد از انواع میز بیلیارد دارای پاکت هایی است که توپ را به صورت خودکار باز می گردانند. این پاکت ها به گونه ای طراحی شده است که وقتی یک توپ در آن قرار می گیرد، با استفاده از گرانش و به طور خودکار به بخش جمع‌کننده هدایت می شود.

در این نوع از میزهای بیلیارد، اگر یک توپ نشانه وارد شود، سیستم آن را تشخیص داده و به طور خودکار به خروجی ارسال می کند.

میزهای بیلیارد اتوماتیک کیف دار

یکی دیگر از انواع میز بیلیارد که آن هم به اتوماتیک مشهور است با استفاده از یک کیف و سکه کار می کنند. به عبارتی دیگر و به منظور برگشت خودکار توپ ها از جمع‌کننده، لازم است مقدار مشخصی از سکه مخصوص میز در شکاف مکانیسم وارد شود.

پس از ورود سکه ها می توانید اهرم را برای ارسال توپ به داخل خروجی حرکت دهید. از این میزها معمولاً در مراکز ورزشی، تفریحی یا هتل های لوکس استفاده می شود.

انواع میز بیلیارد؛ میز های ثابت و تاشو

میز بیلیارد چندکاره

میزهای بیلیارد قابل تبدیل و چندکاره، دیگر مورد از انواع میز بیلیارد به شمار می رود که دارای تنظیمات مختلفی بوده و بر همین اساس نیز کاربرد های مختلفی را ارائه می دهد. رایج ترین کاربری این میزها بعد از بازی بیلیارد، شامل میز ناهار خوری و چند بازی دیگر است.

به عبارتی دیگر این میز های قابل تبدیل، امکان استفاده بازی های مختلفی همچون بیلیارد فرانسوی، بیلیارد آمریکایی، پینگ پنگ، میز فوتبال یا هاکی را بر روی سطحی یکسان فراهم می کنند.

میزهای بیلیارد آمریکایی و فرانسوی

اما در مورد انواع میز بیلیارد می توان به نوع کاروم یا فرانسوی نیز اشاره کرد که دارای سوراخ یا پاکت نیست. این میزها درون قاب خود معمولاً از چوب یا علائم مرجع استفاده می کنند.

در مقابل اما میزهای آمریکایی 6 سوراخ دارند که توپ ها باید در آن پاکت شوند. یک جفت پاکت در هر گوشه و دو عدد پاکت نیز در میانه طول میز قرار دارد که مجموعاً 6 پاکت را ایجاد می کند. قاب این میزها می تواند به رنگ سبز و از جنس چوب یا به رنگ آبی و از جنس روکش فلزی باشد.

میزهای بیلیارد آمریکایی و فرانسوی

میز بیلیارد یا اسنوکر انگلیسی

این مدل از انواع میز بیلیارد بسیار شبیه به میزهای ثابت بوده اما از لحاظ سطح بزرگتر ولی پاکت های کوچکتری دارد. این میز برای بازی اسنوکر انگلیسی طراحی شده اند.

میز بازی بیلیارد یا اسنوکر انگلیسی یکی از بزرگترین میز های مختلف بیلیارد است که همراه با اندازه کوچکتر توپ ها به افزایش درجه سختی بازی کمک می کند.

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد در مورد انواع میز بیلیارد صحبت شود. همانطور که اشاره شد این میزها به انواع ثابت، تاشو، سکه ای، اتوماتیک، فرانسوی، آمریکایی و انگلیسی دسته بندی می شوند.

شما می توانید برای تهیه میز بیلیارد مورد نظر خود به وبسایت بیلیارد 9 مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *